1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

st_2021Коли варто йти вчитися на IT-ника? Найбільш правильна відповідь на мій погляд - коли це для вас хобі і захоплення навіть без інституту і освіти. Багато студентів плутають комп'ютер, як «хобі» і комп'ютер як «розвага». Якщо ви любите грати в ігри, знаєте як ставити програми і де скачати найсвіжіші фільми - не обманюйте себе. Для вас комп'ютер це розвага. Якщо ви щось «створюєте» на своєму комп'ютері (пишете програми, малюєте в PhotoShop або CorelDraw, моделюєте в 3D Max або Maya, пишете музику і т.п.) то комп'ютер для вас «хобі». Різниця проста - якщо ви щось створюєте, то це захоплення, якщо тільки споживаєте, то розвага. Якщо ви продовжите свій шлях в сфері IT, то вам доведеться щось створювати за допомогою комп'ютера, а це вимагає бажання і трудовитрат. Багато студентів, які пішли вчитися на комп'ютерний факультет сприймаючи комп'ютер як розвага, а не як захоплення, швидко втрачають інтерес до навчання. тому для них витрачати сили і час на те, щоб щось створювати, в тягар, а не в радість. І таких студентів несподівано багато (може бути відсотків 70). Не потрібно всім ломитися в IT, краще знайдіть справу, яке дійсно вам в радість, а не йдіть моді чи тиску батьків.

Чому ж все таки вчить інститут? Якщо погортати коментарі на цю тему, то всі вони обертаються навколо думки, що інститут не готує фахівця для IT і тут починаються версії: чи то він вчить вчитися, чи то він дає кругозір і т.п. На мій погляд навчання в університеті схожа на тренування в спортзалі, де для вас запланована і розписана по семестрах програма тренувань. Знання отримані в інституті це лише 3-5% того, що потрібно знати і в залежності від спеціалізації може 70-95% того, що ви проходили в інституті вам не знадобиться або стане в нагоді лише побічно. Мозок, як і м'язи, можна розвивати, якщо використовувати і він атрофується, якщо не діє. ВНЗ просто привід їм користуватися. Знання, кругозір, вміння вчитися, зв'язки, оточення - все це як природний безкоштовний бонус який додається до тренування мислення, як здоров'я, гарне самопочуття, здоровий колір обличчя і підтягнута фігура просто супутні результати занять спортом.

Наскільки знання, отримані у ВНЗ глибокі? ВНЗ є продовженням школи. Немає ніякого стрибка в якості і глибині, що викладається. Як в школі вивчаються простенькі основи головних напрямки знання, так і у ВНЗ вам розкажуть ті ж простенькі основи, може трохи більше вузькоспрямовані в контексті вашої спеціальності. Ви не станете «розумним» після ВУЗу. Лабораторні та практичні заняття далекі від того, чим займаються IT-ники на роботі, як за масштабом так і за складністю і різниця ця величезна. За 2 години лабораторної роботи ну ніяк не можна написати скільки-небудь складну програму або закінчений продукт в рамках курсового проекту. Якщо обрана спеціальність не є вашим захопленням і ви нічого не робите вдома «для себе», то на виході з інституту з вас вийде нульовий фахівець.

Більшість викладачів - погані фахівці. Так, саме так. Життя проста штука і якщо розуміти причини очевидними будуть наслідки. Не секрет, що зарплати фахівців в IT індустрії в рази (у багато разів) більше зарплат викладачів навіть в хороших ВНЗ.
Старше покоління викладачів це як правило ті, хто колись при союзі працював в суміжних областях а з його розвалом хоч якось влаштувався близько до спеціальності. Вони щось «знали» (коли працювали) і ці знання такі ж древні, як і часи коли розвалився союз. Добре, якщо комусь із них було цікаво розібратися в чомусь новому, але більшість просто прочитали товсту книжку зі свого предмета, яку переповідають вам. Будь-яке питання понад викладається - вводить в ступор, будь-яке зауваження - дратує.
Молоде покоління має інші причини. Я якось питаю у свого асистента, чому він вирішив робітать в інституті? Відповідь була простою: а я більше ніде не пробував, тому що я власне нічого не вмію. Не так прямо, але зміст той самий. Ось так. Я взагалі вважаю, що викладач в IT повинен працювати в IT. Мені здається дивним, що в медичному університеті доцент приймає пацієнтів і робить операції (він практикуючий лікар), а в технічному ВНЗ доцент може дозволити собі ходити з портфелем на пари і розповідати студентам казки не маючи ніякого практичного досвіду.

У викладача немає зацікавленості в ваших знаннях. Здивовані? А це так. І далеко не тому що викладачі ледачі або безвідповідальні люди. Розкрию маленький секрет викладацької кухні: навантаження, а з нею і зарплата і саме штатне місце, залежить від кількості учнів студентів. Вимоги до ВНЗ і викладачам посилюються щороку. Майже на кожному засіданні кафедри викладачам прямо або побічно натякають, що грошей буде менше і кого-то будуть скорочувати. Якщо викладача скоротять, то куди він піде? Чи не на той же ринок праці, де ви ж для нього будете конкурентом? Ринкова економіка і конкуренція взагалі не припускають передачі знань, і вже тим більше за ті смішні гроші, які варто вищу освіту. Знання - сила, конкурентна перевага. Більшість викладачів просто виконують формальні вимоги міністерства освіти начитуючи вам запланований матеріал. Вам дуже пощастило, якщо ваш викладач не думає підсвідомо такими категоріями а просто від душі ділиться знаннями, які у нього є, розуміючи, що загальне благо важливіше особистої вигоди. Такі люди є, але часто це розуміння приходить з віком, а що можуть дати люди у віці в якості викладачів в IT дивись вище.

Оцінка не важлива. Ще зі школи нас привчали вимірювати свої успіхи в оцінках. В інституті це не працює (насправді це не працювало ніколи). Влаштовуючись на роботу в IT в більшості випадків ваш диплом з його оцінками ніхто дивитися не буде. Важливі ваші знання, тому що доведеться працювати і приносити прибуток для отримання зарплати. Працівник це інвестиція для фірми і ця інвестиція повинна окупатися. Запитайте тих, хто працює в IT, чи хтось питав їх диплом? У нормальних фірмах вам дадуть тестове завдання, проведуть технічне співбесіду з профільним фахівцем, можливо з вашим майбутнім начальником. Відкрийте очі. Цінність диплома падає. Падає швидко, якщо не катастрофічно. І цінність ваших оцінок разом з ним.

Потрібно працювати. Основна проблема студентів - відсутність мотивації до отримання спеціальних знань. Інформацію в них заштовхують, а навіщо воно треба розуміння немає ніякого, тому що ця інформація не застосовуються. А що не застосовується, то забувається. Це не замкнуте коло. Просто потрібно влаштуватися на роботу. Мінімальна робота має колосальний вплив на мотивацію до навчання і розуміння того, що важливо і корисно, а що непотрібно і другорядне. Працюючи, ви будете вчитися осмислено, розуміючи що важливо, а що ні, чому приділити увагу, а до чого можна поставитися формально. Поки ви студент, у роботодавця до вас навіть підсвідомо менші вимоги, вчіться. Перше місце роботи завжди вигідніше вам, ніж роботодавцю - ви навчитеся більше, а роботодавець сплатить ваше навчання на робочому місці. У вас з'явиться той самий «досвід роботи від 3 років» і т.д.

Знання за фахом не найважливіші. Що ж ще? Англійська. Так склалося, що платоспроможні замовники говорять англійською. Якщо ви не здатні з ними спілкуватися на пряму - ваша доля працювати через посередника (фірму), яка буде брати за свої послуги дуже дорого. Так склалося, що вся серйозна документація на англійській і поки ви не маєте до неї прямого доступу ваша доля читати переклади, яких ніколи не бракує і які обмежують ваш кругозір. Що ще? Організаторські здібності, вміння вирішувати проблеми (те, що називається талантом підприємця). Вас не дивує, що ваш знайомий, який навчався на трієчку зараз Project Manager і видає вам завдання? Або навіть керує фірмою в якій ви працюєте? Мало трієчників потрапляють в цю категорію, але ті, що потрапляють, мають на то причини. Поки ви своїм розумом просто вчилися на відмінно, вони, не маючи ваших здібностей до наук, розвивали свої здібності: вміння вирішувати питання, знаходити лазівки, домовлятися з людьми. Ті здібності та навички, які у відмінників зазвичай не розвинені за непотрібністю. Я не закликаю вчитися погано, просто звернути увагу на це питання. Життя відрізняється від університету. Стеля зростання доходу працівника дуже обмежена. Team Leader отримує максимум в кілька разів більше Junior Developer. Це круто, але власник отримує великий відсоток з грошей, який заробляє кожен з них, а збільшення розміру бізнесу дає набагато більший стелю доходу, ніж кар'єрний ріст.

Навчання у ВНЗ це не все. Зараз час розквіту різноманітних online курсів. Як вітчизняних, так і зарубіжних. Якщо хочеться дізнатися більше, спробувати інший, можливо більш зрозумілий, підхід до викладу матеріалу - весь інтернет у вашому розпорядженні. І не важливий диплом, за який зазвичай просять грошей. Важливі ваші знання. Можна вибрати курси, які цікаві особисто вам, відповідають вашому рівню знань і просто послухати їх безкоштовно (без отримання диплома) або у вигляді відеоуроків. Сенс в самоосвіті. Ваше майбутнє робите ви. Якщо щось цікаво - варто спробувати цим зайнятися, часто інтерес супутник таланту, який гріх не розвивати.

Всі думки, висловлені в статті, мають дискусійний характер і можуть бути оспорені. Пишіть в коментарах.

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Якщо ви помітили помилку, то виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter